Sunday, April 3, 2011

~the best cheese cake ever~

salamm..
hai sume...
tadi petang lepas aku tengok rancangan safiyya kat tv9,aku terus la bukak blog-blog yang ade resepi macaroons...hehehe..almaklumlah...sekarang tengah addicted dengan mende alah tu..hehehe..so,bile google punye google,aku terbukak la satu blog ne...ownernyer is MAT GEBU..honestly,aku sangat suka blog beliau..gamabr yang cantik,resepi pon menarik..dah la aku suka bab masak-masak ne...hehehe

ehh...dah melalut pulak entry aku arini..sebenarnya,aku nak share dengan sesiapa je la yang membaca blog aku ne,satu resepi cheese cake yang simple tapi sangat deliciousness rasenyer..hehehe..resepi ni aku dapat dari my mum punye kawan..acik jah namenyer..beliau pon pakar dalam hal-hal bakery...banyak resepi-resepi kek or biskut yang aku buat sebenarnya resepi beliau..hehehe..kalau ikot segala hukum membuat kek dengan tepat,tak mustahil semua jenis resepi pon menjadi..hehehe..okey..enough merapu..so,aku akan share senarai bahan-bahan yg diperlukan untuk buat baked cheese cake ne..

ok,bahan-bahannye:
(A)
500 gram cream cheese(jenama Philedelphia)
120 gram gula kastor
5 biji kuning telur
230ml whipping cream
200 gram tepung+1 teaspoon baking powder
(B)
5 biji putih telur
50gram gula kastor

cara-caranya:
~untuk bahan A,pukul gula dengan cream cheese sampai kembang.
~kemudian,masukkan kuning telur sebiji demi sebiji
~kemudian masukkn whipping cream selang seli dengan tepung

~untuk bahan B,dalam bekas laen,pukul putih telur,kemudian masukkn gula sedikit demi sedikit.
~kemudian,campurkan bahan A dengan bahan B.
~kemudian masukkan kedalam acuan spring foam yang dibalaut aluminium foil.
~bakar menggunakan kaedah water bath/bain marie dengan suhu 150 celcius selama 1 jam.

*kaedah bain marie/water bath is,letakkn acuan keatas dulang yang berisi air panas.
*selepas kek masak,jangan terus dikeluarkan dari oven.renggangkan sikit pintu oven.selepas kek sejuk,baru la dikeluarkan dari oven.


~ nilah bahan-bahan yang diperluakan~

~ cheese cake yang sedang bersiap sedia utk dibakar~
*maaf,pic kek yang dah siap di masak xdapat nak di snap..xsempat..
*untuk wat corak kat atas kek tu,campurkan sikit adunan cheese cake dengan cooking coklat yang dah cairkan.kemudian buat la corak mengikut kreativiti anda.

ok..itulah resepi untuk entry kali ini...selaga permasalahan or pertanyaan,boleh di tanya kan kepada saya..hehehe..jumpe lagi di laen entry...salam...

p/s:sebarang kesilapan,amat dikesali..

4 comments:

  1. maaf,berlaku keterbalikkan dalam menulis caption..huhuhu..

    ReplyDelete
  2. sumpah aku da terliur da...
    x kira bell...
    ko kne bg ak raa bnda Allah ni...
    klu x...
    ak bako umh kak limah...

    ReplyDelete
  3. zett:silap sukat 2...tepung patotnye 120gram je...
    ery:huhuhu.....yolah..klu de ms nnt aku wat..hehe

    ReplyDelete