Wednesday, March 23, 2011

~let's go cooking~

salam...

hai semua...ok...petang tadi aku ade cakap yang aku nak bagi entry yang special untuk korang kan..so...tibe-tibe aku rasa macam entry yang aku janjikan tu sebenarnya tak la hebat sangat..hehe..cuma lepas ni,dalam setiap entry aku yang akan datang,aku akan selitkan beberapa resepi makanan/masakkan kesukaan aku untuk aku share bersama korang semua..hehe...ok..pada malam ni,aku akan bagi satu resepi makanan Itali...aku merupakan penggemar Italian food ne...segala jenis pasta,pizza,or dessert yang berasal dari Itali aku suka..tapi,kebanyyakan nyer aku lebih suka masak sendiri..hehe...ok...resepi first untuk entry ne ialah~PASTA BOLOGNES~

aku akan bagi resepi ne tanpa sukatan sebab seni memasak ne korang ikut je naluri korang nak guna banyak mane..hehehe...aku bagi resepi ne secara kasar je..hehe..almaklumlah...ne kan baru permulaan..heheh..ok..enough merapu...mari kita ke agenda seterusnya,...bahan-bahan untuk menyediakan ~PASTA BOLOGNESE~

bahan yang paling penting mestila PASTA dan sos BOLOGNESE..

-satu paket pasta(ade mcm2 jenis,terpulang kpd citarasa masing-masing)
=pasta ne kene direbus dalam air mendidih+jgn lpe masukan garam kedalam air tersebut dan sedikit minyak

bahan sos BOLOGNESE:

-bawang besar didadu
-bawang putih dicincang
-ayam'daging kisar(jenama ramly yang terbaek)
-cendawan butang(cendwan dalam tin)
-tomato puri/sos bolognese ready matte(hanya jenama kimball)
-serbuk lada hitam
-serbuk oregano+daun bay
-sos tiram
-tomato dicincang
-sos cili(jenama kimball)
-garam+gula
+jgn lupe sedikit butter untuk menumis

cara-cara:
-mula-mula,didihkan air..selepas mendidih,masukkn garam dan pasta.kalau nak tau pasta dah masak,cube ambik 1 dan campak ke dinding.kalau melekat,pasta anda dah masak..

sos pula:
-tumiskan bawang besar+bawang putih sehingga layu,kemudian msukkn daging/ayam kisar.masak sehingga air daging tu kering.
-masukkn lada hitam,oregano+daun bay
-bila dah naik bau,masukkn la tomato puri/sos spagthi yg dh siap..kacau2 and masukkn air.(jgn pekat sgt and jgn cair sangat)
-lepastu masukkn tomato cincang+sos cili+cendawan butang.
-lps mendidih kuah,masukn sos tiram+garam+gula secukup rasa..

~lepas kedua-duanya masak,boleh la dihidang...(kalau nak tambahkn cili capsicum pon boley)



~ne la bahan-bahan nyer..



~pasta yg dh siap direbus..



~kuah pasta yg dh siap...



~inilah hasilnyer...selamat mencuba....

1 comment: