Sunday, April 3, 2011

the best homemade wedges in da house...

salam..
this is the bored weekend ever....tak tau dah nak wat ape...nak baca buku,sume buku aku dah bace..tinggal nak tambah koleksi buku je time book fair nanti...cakap pasal buku,aku betul-betul need satu rak buku untuk aku susun buku-buku yang aku beli start aku lepas STPM...heheh...ok...enough merapu...entry tulis lain,tapi laen lak aku mengarut kat sini..hehehehe.

okeylah...last month,aku ade dapat resepi homemade wedges ne dari makcik aku..so,aku pon try la kat umah...and hasilnya...superb beb....hehehe..so,aku dengan murah hatinya nak kongsikan resepi ni kat u all semua...

bahan-bahan

US potato(saiz sederhana)
serbuk cili
serbuk kari daging
tepung goreng segera(tepung ayam goreng kfc)
garam

cara-cara nak buat

~basuh kentang bersih-bersih..potong bentuk wedges..tapi jangan kupas kulit tau.
~kemudian,campurkan serbuk cili,serbuk kari,garam dan tepung.gaul rata dan perapkan seketika..(kalau nak simpan lama pon boleh,masukkan dlm tupperware and simpan dlm chiller utk 1 malam)
~kemudian goreng hingga garing dan hidang...

~pic sebelum di goreng..


~tara...ni la hasilnyerr....

*kalau nak gunakan serbuk paprika pon boleh...
*serbuk cili dan serbuk kari tu terpulang nak letak banyak mana..tapi,kalau banyak sangat pon tak sedap..letak secukup rase je..hehehe
*US potato is the best potato for wedges..kalau guna kentang biasa,takut tak berapa sedap pulak..

okey..tu je untuk hari ni..resepi-resepi laen akan menyusul akan datang...aku sekarang tengah tak sabar nak tunggu pukul 6..nak tgk rancangan Saffiya kat tv9..hehehe..okey,jumpe lagi di laen entry..salam...selamat berhujung minggu..

p/s:jangan lupe mencuba tau...gerenti syiokkk... hehe

2 comments: