Wednesday, March 9, 2011

macam-macam hal..

salam uols...hari ni agak lambat aku mengupdate blog.dan aku pon xsngke bila ade orang yang bertanye"bila nk update status,xsabar nak baca"..wahh..agak terharu disitu cz before this xde sape pon pernah nak tanya pasal blog aku yang xseberapa ni.hehe..hari ni pulak aku,agak busy membuat kek..entry aku kali ne agak menarik dan memang kalau di ingat balik citer ni memang tragis la....ceritenyer bermula macam ni...

Selasa..hari tu,aku telah disuruh oleh mak aku untuk pergi ke pekan Banting untuk tolong bayarkan saman dan membeli beberapa barangan keperluan bagi membuat kek.aku dengan berat hatinyer mengnggukkn kepala sambil mengambil duit dari tangan mak aku.dengan keadaan yang mamai,aku pun menyambung semula tidurku yang agak terganggu..(padahal masa tu dah pukul 7 pg..)hehehe...aku pun terlena dengan begitu lena bak kate Izawan Pilus,Indah lelapku..memang indah pon..sampai la bapak aku mula melontarkan vokal sehebat Jamal Abdillah..."B...KO XRETI NAK BANGUN KE?DAH PKUL 10 NI...DH LA XKEJE..TDO JE...KAN MAK KO SURUH PERGI BANTING..NANTI ORG KAT PEJABAT POS RAMAI."begitu bait2 kata ayah aku..dan aku pun terus menjawab dengan suara macam orang pas pekena ganja.."ALA AYAH NI,KAN TGH CUTI...BILA LG NAK MERASA BGUN LMBT..KEJAP LAGI ORG PEGI LA PJBT POS 2.."hehehe...tapi lepas tu aku memang terus bangun la..malas nak bising-bising lagipun mentari di luar tu boleh tahan gak bahangnyer.so kalau sambung tido pon dah xde feel...hehe..so,aku pon mula kan sesi sapu menyapu,basuh membasuh..tapi,sesi masak memasak aku tunda coz tibe-tibe aku de planning baek punyer untuk mengajak adik aku yang bongsu join g Banting tu walaupun aku tau dye tgk dlm musin ujian bulanan..(eleh macam la dye baca buku kn..)dan aku pun menunggu detik adik aku tu balik sekolah sambil tegok citer korea All About Eve kat NTV7..huhuhu...hbs je citer tu..adik aku pon muncul dpn pintu sambil wat muka lapo...(balik je nk mkn)huhuhu..

aku sebagai kakak yg prihatin(bila ade keperluan je..hehehe)pon mule memaniskn muka dengan berkate"AN,JOM LA TEMAN AKU G BANTING,MAK SURUH BAYARKAN SAMAN NGN BELI BARANG KEK"
Adik aku pulak menjawab dgn nada yakuza.."AKU MALAS LAH..PENAT..DAH LA BARU BALIK..AKU LAPO NE.."
dalam ati aku..e'eleh..kerek ek ko...dan aku menjawab lagi.."ALA JOMLA..NANTI AKU BELANJA KO KFC..AKU XMASAK SEBAB NAK BELANJA KO LA NI"(padahal duit pon xde..hahaha)
adik aku pon terus tuka mimik muka boring kepada suke..haha...senang je nak pujuk adik aku yang sorang ni..hehe..so aku ngn adik aku pon bersiap-siap coz kitorng nak kena tggu bus..almaklumlah aku ne pencinta kenderaan awam..hahahaha...lbih kurang pkul 2.15 ptg aku pon kuar melintas jalan utk tgu bus...nsib baik bas yg aku tunggu tak lama macam selalu..dalam 2.30 bas pon datang...aku dan adik aku bayar tambang rm1.70 utk pergi ke pekan banting(zmn aku sekolah 1.30 je..)huhuuh...so..smpai je kat pekan banting tu,aku ngn adik aku kena menapak berjalan kaki sejauh lbh kurng 350meter untuk menuju ke pejabat pos...dikala matahari panas terik,kami gagahi jua...cewahhh..hahaha...sampai je kat pejabat pos aku dah bingung utk amik no..nk tekan A ke B...emm...aku akui tu la kali pertama aku pergi pejabat pos utk bayar saman.selalu cuma beli setem ngn sampul pos ekspress..hehe..dan...nak di jadikan citer,no gilirn aku 2146 dan no skrg kat kaunter 2133..bayangkan..berapa lama aku kena tunggu...aku tekan no 2 pukul 2.59ptg...

aku pon menjadi insan dan rakyat yg sabar menunggu dan terus menunggu walaupon adik aku dah mula merungut.aku pon bengan gak..tapi nasib baek pejbt pos 2 sejuk dgn aircond..so,ati aku xla sepanas cuaca diluar..hehehe..dan turn aku pon sampai tepat jam 4ptg....lama gilerrr....aku pon dgn muka lega pergila ke kaunter 1 utk membuat pembayaran...tetapi...rupenyer....
"kak,saya nak bayar saman"
"dik,saman kat kaunter sebelah ek"
oh yeke...maaf...."
hehehehe...aku pon g la ke kaunter sebelah dan memulakan urusan membayar sman yang cuma rm30 je...di ulang RM30 JE!haha...aku pun tunggu lagi petugas tu menggodam kompute rdye..lpas 15 minit berdiri,pegawai tu pon kata...
"maaf dik,sistem ne xleh online la...ade mslh ckit...dtg esok ye.."
"oh yeke...xpela kalu mcam tu"
dgn senyuman yang terpaksa aku pon berlalu pergi dgn adik aku...kel;uar je pejabat pos tu...satu je kate2 yang dapat aku ucapkan.."DAMN"!dan adik aku pon mula wat muka boring...tu tndenyer dye lapa...so,aku pon membawa adik aku mkn di mapley je dgn sebab memang aku xde duit pon nk blnje KFC..dye pon wat muka menyampah smbil berkata..
"KO SIOT LA B...PANDAI KAU PANCING AKU..KFC LA..MENYESAL AKU IKUT..DAH LA DUDUK LAME KAT PEJABAT POS MACAM ORG BODO..KO MMG!"pedih....tapi aku gelak je smbil luku kepala dye...hehehe

dan malam tu..aku sangat penat sampai tak mampu nak on9.aku cuma tgk rncgn HALAQAH kat TV9.tjuk mlm 2 mmg best..psl YAHUDI..so aku sarankn korg tgk la siaran ulangn nyer hari isnin pagi(masa xpasti bila)kat TV9..so...tu je entry aku tok malam ne..jmpe lg di laen entry..nitez...see ya...

5 comments:

  1. hahaha...
    lebih kurang mcm pengalaman aku je...
    panas ati aku klu igtkan balik...
    hampeh...

    ReplyDelete
  2. hri ni gi blik ke pjbt pos tu?hihi

    ReplyDelete
  3. hasan:hahaha..thnx krn membaca..hahaha
    si chantek:aq nyer ari pon biase2 je

    ReplyDelete